De andere kant - Reisverslag uit Kuningan Timur, Indonesië van riagaarenstroom - WaarBenJij.nu De andere kant - Reisverslag uit Kuningan Timur, Indonesië van riagaarenstroom - WaarBenJij.nu

De andere kant

31 December 2014 | Indonesië, Kuningan Timur

Mama waarom dragen mensen hier van die versleten kleren, vraagt Ava.

Waarom ligt er veel vuil(nis) overal, ook op het strand, zegt Keori.

Maluku heeft helaas ook een andere kant.
Naast de wonderschone natuur kent 'het land' veel armoe en achterstand, op alle fronten, vergeleken met de rest van Indonesie.

Officieel is Maluku een provincie van Indonesie. De meeste molukkers zien liever dat zij 'vrij' zijn, een vrije republiek zonder bemoeienis van Indonesie. Hier mag en kun je daar niet over praten of zelfs schrijven, dus ook ik laat het hierbij.

Zowel de voorzieningen in alle opzichten (overheid, water, electriciteit, wegen, etcetc) als ook de mensen (hobby's, sporten, onderwijs etcetc) zijn op de Molukken achtergesteld.

De mensen hebben niets en kunnen dus ook echt niets. En weten ook niets. Ze hebben geen idee.

Een klein voorbeeld. We gaan kijken naar een botenwedstrijd (met prauw's). Het publiek aan de kant krijgt plastic bekertjes met water uitgereikt. Enkele minuten later liggen honderden lege plastic bekertjes in het water, op het strand, plus de grote kartonnen dozen erachter aan waar ze in zaten (dit deed nota bene de schooljuf) Men heeft hier geen idee van een plastic soep bij Hawai of recyclen.

In Azie is er veel corruptie. Mensen die geld hebben profiteren van de geldstroom en onder aan de rit blijft er weinig over.

Mensen willen en kunnen hier heel veel maar de economische situatie belet ze vaak.

Zo gaat het in ontwikkelingslanden en om dit weer met eigen ogen te zien heeft Frits echt hartzeer van.

We nemen dus zelf wel ons vuilnis mee na een dagje strand, ook al is dat hier echt 'water naar de zee dragen'